Apa Itu SKYBOX F3 / F4 / M3 / Openbox / Dreambox


SKYBOX F3 / F4 / M3 / Openbox / Dreambox adalah dekoder penerima satelit TV. Kami merupakan pengimport utama Skybox F3 di Malaysia, mengimport dalam kuantiti yang banyak, dan menjadi pembekal kepada semua penjual dan pengedar di Malaysia.Di Malaysia. Skybox F3 biasanya digunakan untuk mendapatkan siaran TV satelit berbayar dengan kelebihan tertentu.

gambar : contoh siaran & sistem skybox

Bagi sape yg berminat nak tgk siaran Tv Satellit Full Channel.
Apa yang anda perlukan untuk mendapatkan akses penuh ke semua saluran Tv Satellit
1. Piring XXstro Biasa / Beyond (Janji Piring XXstro)
2. Internet Connection – Streamyx / P1 / Mobile Broadband >512kbp & Stabil.
3. Perlu ada 1 port di Router untuk kabel LAN disambung ke Skybox.
4. Setting semua siap. Just Plug and Play. Then tengokk!!
(Gambar rajah di bawah adalah untuk tujuan cara pemasangan)


Apa yang anda perlukan?

1. Piring Satelit (Piring XXstro pun OK)

2. Internet Connection – Streamyx / P1 / Mobile Broadband >512kbp & Stabil

3. Perlu ada 1 port di Router untuk disambung ke Dreambox / atau OpenBox.

4. Setting semua siap. Just Plug and Play. Then tengokk!!

1) Ni pakai stream TV guna internet ke?

Jwpn : TIDAK. Just pinjam beberapa Kilobyte sahaja utk pass through satelit. Tu je. Jika anda pakai streamyx, ia sama sekali tidak menjejaskan kelajuan internet.

2) Jadi pakai broadband pun boleh lah?

Jwpn : Ya. Boleh. Cuma kena bagitau saya dahulu sama ada anda pakai broadband atau streamyx utk memudahkan setting terus ke dreambox/ openbox.

3) Kalo saya takde salah satu drp yg diperlukan spt saya tiada piring XXstro, boleh ke tgk jugak?

Jwpn : Tak boleh. Tu syarat wajib.

4) Kualiti gambar?

Jwpn : Bagi decoder Dreambox, ia sebijik macam Astro. Bagi OpenBox, lagi cantik dari dekoder XXstro dan Decoder Dreambox kerana ia pakai wayar HD.

5) Tapi TV aku takde HD. TV lama skit. Takde tempat cucuk HD. Boleh ke pakai openBox?

Jwpn : Boleh tu boleh. Cuma kena pakai wayar 3 colour tu lah. (Kuning, putih,merah). Jadi kualiti sama macam decoder Astro dan decoder Dreambox lah.

6) Saranan ko TV apa elok?

Jwpn : Mane-mane TV je. Semua ok. Cuma bagi OpenBox tu better yang ada sambungan HD lah, baru puas hati gambar lawa.

87) Ehh.. ni tak salah disisi undang-undang ke??

Jwpn : TAK SALAH. Untuk pengetahuan, Dreambox dan OpenBox ni macam komputer juga ada memori ada motherboard dan lain-lain. Ia bukanlah 100% TV satelit yg hanya guna piring tertentu, tetapi dia memerlukan sambungan LAN dari modem. Jadi dari sudut ini ia tidaklah menyalahi akta. Ibarat kata melihat TV online di Internet. Bezanya DreamBox dan OpenBox direka khusus utk menarik line internet direct ke sambungan piring utk dapatkan siaran televisyen tertentu.

Akta Komunikasi dan Multimedia 1998

Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 merupakan satu Akta berkenaan undang-undang siber dan dibentuk sebagai satu rangkakerja bagi campurtangan kerajaan Malaysia dalam memantau industri komunikasi dan multimedia. Aktiviti-aktiviti dan perkhidmatan-perkhidmatan yang dikawal di bawah Akta ini termasuk penyiaran tradisional, telekomunikasi dan perkhidmatan atas talian, termasuk kemudahan dan rangkaian yang digunakan dalam memberikan perkhidmatan tersebut, serta kandungan yang dibekalkan menerusi kemudahan-kemudahan dan rangkaian tersebut. Bagaimanapun, tiada peruntukan di dalam Akta ini yang membenarkan penapisan Internet. Di bawah Rang Jaminan MSC Malaysia (MSC Malaysia Bill of Guarantees), Kerajaan Malaysia berikrar tidak akan menapis Internet.

Dalam usaha mengekang penyebar khabar angin menggunakan komunikasi elektronik, peruntukan Seksyen 233 menyebut seseorang boleh didenda “tidak melebihi RM 50,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya RM 1,000.00 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.”

Namun semakan ke atas peralatan Dreambox dan Openbox di dapati ia menggunakan talian internet. Kerajaan Malaysia telah berikrar tidak akan menapis kandungan internet di Malaysia.

9) Leh tanye,Apa beza dengan Parabola?

Jpwn : Parabola sangat berbeza dengan OpenBox / DreamBox. Parabola ini hanya sekali kos, pasang sekali dan digunakan seumur hidup tanpa bayaran. Free sampai seumur hidup. DreamBox / OpenBox dikenakan bayaran bulanan atau tahunan bergantung kepada provider anda

Kedua : Parabola dapat siaran daripada Indonesia, Pakistan, China, Taiwan dll. Ia lebih kepada TV seluruh dunia. Siaran Astro tiada pada Parabola. Sementara Dreambox dan OpenBox memang disesuaikan dengan channel-channel tertentu seperti Astro.

Ketiga : Memasang Parabola adalah menyalahi undang-undang telekomunikasi Malaysia. Sementara Dreambox / Openbox tidak menyalahi undang-undang. Pemasangan Dreambox / Openbox adalah dengan sambungan kombinasi TV + Dish + LAN. Sementara Parabola hanyalah TV + Dish.

Dreambox dan Openbox tidak boleh dipasang sekiranya tiada line internet, tetapi Parabola boleh dipasang tanpa line internet.

Cakera parabola tidak dibenarkan kerana menerima siaran negatif

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Orang awam tidak dibenarkan menggunakan cakera parabola untuk menerima siaran televisyen luar negara kerana bahan siaran berkenaan memberi kesan negatif kepada rakyat, demikian Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Joseph Salang Gandum berkata cakera parabola hanya dibenarkan diguna di kawasan pedalaman dan di tempat yang tidak dapat dihubungi oleh perkhidmatan talian tetap.

“Di kawasan pedalaman, cakera parabola dipakai secara meluas untuk mendapatkan data dan perkhidmatan jalur lebar melalui alat dikenali ‘Very Small Aparture Terminal’ atau VSAT,” katanya menjawab soalan Datuk Seri Panglima Abdul Ghafur Salleh (BN-Kalabakan).

Anggota Parlimen tersebut bertanya mengenai penggunaan cakera parabola yang masih tidak dibenarkan kerajaan sedangkan maklumat dan hiburan pada masa kini sudah tiada sempadan.

Salang memberitahu dewan penggunaan cakera parabola dibenarkan hanya bagi tujuan pendidikan jarak jauh dan korporat untuk acara tertentu.

Timbalan menteri itu menolak andaian Abdul Ghafur dalam soalan tambahannya bahawa penggunaan cakera parabola tidak dibenarkan kerana kerajaan ingin menjaga kepentingan syarikat televisyen berbayar ASTRO.

“Sekatan penggunaan cakera parabola bukan kerana mahu menjaga ASTRO disebabkan undang-undang sekatan sudah pun ada sebelum ASTRO, malah ini adalah fakta yang tidak boleh diragui oleh mana-mana pihak”, katanya.

Kepada soalan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) yang bertanya mengenai tahap keselamatan data dan maklumat bagi pengguna telefon pintar Blackberry, Salang berkata pengguna alat tersebut termasuk bagi pegawai kerajaan perlu dijaga dengan menghad penggunaannya kepada komunikasi tidak sensitif atau yang tidak melibatkan rahsia kerajaan.

Katanya, walaupun tahap keselamatan menerusi penggunaan Blackberry diawasi ketat pihak pengeluar, Research In Motion (RIM) dan tidak mungkin dapat diakses dengan mudah oleh pihak lain, namun pengguna perlu menitik beratkan aspek keselamatan dalam berkomunikasi.

“Pengguna Blackberry perlu sentiasa berwaspada kerana setiap sistem komunikasi mempunyai kelemahan masing-masing serta rahsia tidak dapat dijamin sepenuhnya,” katanya. — BERNAMA

10) Tapi takde beza ke gambar dia berbanding xxstro. Ko biar betul?